Niinkuin arvelinkin,
Romanian tieveromaksun tarkastus tapahtuu raja-asemalla, joten vinjetin
uusinta puolen päivän takia ei ollut turha viiden euron uhraus!
Siirtyminen siltaa myöten Bulgarian puolelle tapahtui joustavasti
ilman suurempia tarkastuksia ja kun lähdin ajamaan kolmensadan
kilometrin siivua Sofian pohjoispuolella sijitsevaa kisapaikkaa
kohti, en joutunut jonottamaan tai seisahtamaan kertaakaan! Oikeasti
sain ajella pääosan matkasta lähes itsekseni. Teiden laatu ei
juurikaan poikkea Romaniasta mutta onnistuneet liikennejärjestelyt
ja mahdollisesti vähäisempi liikenne vie autoa eteenpäin aivan eri
tavalla kuin Romanian puolella.
Hämmästyttävää
oli ajella silmänkantamattomiin jatkuvien viljelysten läpi ilman
havaintoa kylistä tai asutuksesta. Todennäköisesti suurviljelmät
ovat neuvostoajan perua mutta edelleen toiminnassa. Maatalouden
perusteella luulisi kansantalouden olevan paremmassakin jamassa mutta
ehkäpä melkoinen määrä varoista katoaa edelleen johtoeliitin
taskuihin ja korruptioon?
Tuleva
MM-kisanäyttämö oli kuitenkin iloinen yllätys. Kenttä sijaitsee
mäen päällä suurten auringonkukkaviljelmien ääressä
rauhallisella paikalla. Alue ja rakennukset ovat siistejä, kentällä
on täyden palvelun ravintola uima-allasalueineen, kokoaikaista
hyppytoimintaa ja auringonpaistetta varmaankin koko ajan. Sain oman
harjoitusleirini pystyyn puiden varjoon ja sinne sähköt sekä
kohtuullisesti toimivan langattoman verkon. Itse asiassa saatan
majoittua myös kisan ajaksi tänne kentälle, jolloin saan nukkua
tunnin pitempään ja pääsen myös ”kotiin” hyvissä ajoin.
Joukkueemme majoitushotelli on nimittäin kolmenkymmenen kilometrin
päässä Montanan kaupungin toisella puolella ja kolmekymmentä
kilometriä kisabussilla tarkoittaa tunnin ajomatkaa
välipysähdyksineen! Sitäpaitsi Jumpyssä on kotoisesti mökkityyny
ja -peitto sekä edelleen lehtensä säilyttänyt kotisaunan takaa
tehty vasta tunnelmaa luomassa!
Ihan huippua on, kun
on oma fillari mukana! Liikkuminen hyppykentällä on nopeaa ja
lähitienoo tulee tutuksi pienillä lenkeillä. Nurinkin ehdin vetää
jo metsäpolulla mutta onneksi alan olla jo kokenut fillarikaatuja,
joten pintanaarmuilla selvittiin siitäkin kivikosta. Lukkopolkimen
irroittaminen nurinmenopuolelta on nimittäin ”mission impossible”!
Tarkkuushypyn
loppulähestymiskulma on asettunut viimein koko kesän jatkuneiden
vaikeuksien jälkeen kohdalleen ja jollei mitään totaalikämmiä
tai surkeaa tuuria satu kohdalle, saattaa kantapää osua hyvinkin
keltaiseen täplään. Koitan pitää rauhallista, maksimissaan
neljän treenihypyn päivävauhtia yllä, jolloin ennen kisaa pitäisi
olla kolmisenkymmentä harjoitushyppyä paikan päällä kasassa,
mikä on kuitenkin enemmän kuin alunperin olin toivonut saavani
kasaan. Tällä hyppytahdilla pääsen myös eroon ”etappihypystä”
hyvissä ajoin ennen kisaa. Hyppy numero 6666 on enää neljän hypyn
päässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti