perjantai 17. marraskuuta 2017

Alakansakoulunopebloggari pystyy kirjoittamaan (myös puhumaan) lähes mistä aiheesta vaan! Perinteinen, hieman väheksyvä määritelmä kai oli, että (luokan)opettaja on sellainen, joka tietää kaikesta vähän mutta ei mistään kunnolla. Muokkaisin tuota kumminkin siten, että luokanopettaja tietää kaikesta vähän ja jostain aika paljonkin. Huomionarvoisaa on myös tuo "vähän", sillä se on silti suhteutettuna enemmän kuin suurin osa valtaväestöstä tietää ko. asioista!

Kaikilla alakansakoulun opettajilla on omat, erityiset kiinnostuksen kohteet, joista he siis voivat tietää hyvinkin paljon. Duunihommissa ykkösosaamisena pitäisin kuitenkin tuota kokonaisvaltaisuutta ja sen mukanaan tuomaa kykyä yksittäisen oppilaan heikkouksien ja vahvuuksien tasapainoiseen kehittämiseen.

Sitä mahdollisuutta ei enää yläkoulun puolella ole ja juuri siinä vaiheessa, kun sille olisi ehkä eniten tilausta. Vaikeimmassa itsensä etsimisen ja ristiriitaisuuksien vaiheessa nuori joutuu koulujärjestelmään, jossa hän on vain systeemin sisällä irrallisena liikkuva palikka, joutuen itse etsimään oman paikkansa uudelleen ja uudelleen. Jos koti on kykenemätön tukemaan ongelmatilanteissa tässä vaiheessa ja vertaistuki vie väärille raiteille, peli on menetetty.

Kehityksestä jäljessä olevat, lapasesta lähtevät "trendiopetussuunnitelma-uudistukset" ovat vain tekohengitystä. Koulujärjestelmä kaipaisi oikeasti perustavanlaatuista rakenteellista remonttia, tai ainakin keskustelua siitä!

Hieman provokatiivisesti väittäisin, että mun "kympin oppilas" kuudennelta luokalta pääsisi läpi yo-kirjoituksista muiden, kuin suurimmalle osalle turhien matematiikan taitojen ja vielä alkuvaiheessa olevien kielten opiskelujen osalta. Pääosin peruskoulua tällä vaatimustasolla voisi tiivistää parilla vuodella kevyesti tyhjäkäyntiä ja päällekkäisyyksiä poistamalla sekä järkiperäistämällä vaadittua oppiainesta. Vaikka läpäisemiseen vaadittu oppiaines olisi yhtenäinen, tasoryhmiin jakaminen jo ala-asteella helpottaisi, nopeuttaisi ja auttaisi kaikkia pääsemään nopeammin tavoitteeseen! Integroiminen, joka oikeasti on vain kuntien säästömekanismi, on käsittämättömän huono pedagoginen ja sosiaalis-psykologinen toimenpide kaikkien osapuolten kannalta!

Toisaalta, jos luku- ja kirjoitustaidon romahdusta ei saada pysäytettyä (ei ainakaa robotiikalla ja koodauksella), peruskoulua joudutaan ehkä pidentämään parilla vuodella...

No, tulipas sörkittyä omaa alaa!Onneksi pitää lähteä salille ja jättää jatkovuodatukset tulevaisuuteen. Sen verran vielä "pissin omaan pesään", että väitän oppilailla olevan mahdollisuus parempitasoiseen opetukseen isommissa yksiköissä, kuin pienissä yhdysluokkakouluissa!

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lisää liikkaa!

Perusopetuksen oppilaista yli 30 %:lla fyysinen toimintakyky saattaa olla terveyttä ja hyvinvointia kuluttavalla tai haittaavalla tasolla. ...

...maalla, merellä ja ilmassa.