Kansainvälinen
seikkailija istuu kuluttamassa aikaa Pohjois-Saksalaisessa satamassa
ja huomaa syövänsä viimeisiä Suomesta mukaan otettuja
ruisnallikoita päällystettynä Kroatian Plodinesta ostetulla
meetvurstilla ja Itävallan Billasta ostetulla juustolla. Eurooppa on
ihan tosi pieni etenkin täällä ytimessä. Jotenkin useasti tuntuu,
että me ulkokehäläiset olemme myös vähän ulkopuolisia tässä
hässäkässä. Oma sidosryhmämme olisi ennemminkin joku
Pohjola-Norden kuin EU.
Kotiin paluu
sinällään on ihan luksusta mutta pieleen menneen hyppykisailun
jälkeen innostuminen siitä vaatii vähän itsepsyykkausta. Mieltä
painaa ajatus, että nyt saa luimistella ja selitellä
epäonnistumisiaan kavereille, tutuille ja vähän
tuntemattomillekin. Olo on varmaan samanlainen, kuin mäkihyppääjillä
viimeisten vuosien aikana. No, kausi on kuitenkin vielä yhden kortin
varassa, jolta tosin ei näillä suoriutumisilla enää odota mitään
huikaisevaa suoritusta. Kun nyt saisi Sveitsissä tehtyä edes
kahdeksan hyppyä ilman megamokaa!
Sveitsi tulee
olemaan myös jäähyväiskisani italialaisen joukkueeni kanssa,
joskaan he eivät vielä tiedä sitä. Suomesta käsin ei pysty ajan
eikä rahan puolesta tekemään huvikseen kisareissuja ja omat
resurssini on nyt näiden kolmen vuoden aikana käytetty. Bellunon
kisa Italiassa on kuitenkin sellainen, jossa haluaisin vielä käydä
kisaamassa tulevaisuudessakin ja ehkä minulle siitä tiimipaikka
saattaisi järjestyäkin.
Taisi olla neljäs
kerta, kun kulutan päivästä muutaman tunnin ennen Travemunden
satamaan saapumista Lyypekissä. Se on ehdottomasti ihan
suosikkikaupunkejani Euroopassa ja aion varmasti tulla tänne joku
kerta yökylään tai vaikka kahteen sellaiseen. Lyypekki on Pohjolan
Venetsia täynnä keskiaikaisia kirkkoja ja rakennuksia ”kanaalin”
ympäröimänä. Rannoilta löytyy pysyvä Tall Ships Race esittely
ja pieniä kuppiloita sekä puoteja pikantteine tuotteineen. No joo,
olen jonkinasteinen historiafriikki, mistä syystä olen mieltynyt
tällaisiin paikkoihin.
Kisareissuilla on
aina matkalla jostain jonnekin ja vaikka matkan varrella olisi
kaikenlaista mielenkiintoista, ei sinne vain ole olevinaan aikaa
poiketa. Tälläkin reissulla ajoin mm. kaksi kertaa Belgradin läpi
ilman aikomustakaan kurkata kaupunkia, puhumattakaan monista pienistä
kylistä ja kaupungeista Itävallassa ja Saksassa. Oikeastaan vain
silloin, kun perhettä on ollut mukana, on tullut paneuduttua vähän
turistihommiinkin, kuten tällä reissulla Romaniassa. Joskus tulee
mietittyä, että jotkut maksavat tuntuvan summan euroja
matkustaakseen paikkoihin, joista itse hurauttaa ohi vain päästäkseen
lentokentältä toiselle mahdollisimman pian!
Matkavinkkinä
Saksassa autoilijoille, että eilen Itävallan rajalta Muncheniin
periaatteessa kuusikaistaisella autobahnalla 135 kilometrin matkaan
meni kaksi ja puoli tuntia. Pohjois-Saksa taas oli täynnä tietöitä,
joten keskinopeus oli varmaan periaatteessa rajoittamattoman nopeuden
teillä lähellä kahdeksaakymppiä! Saksalaiset muuten noudattavat
pääsääntöisesti huomattavasti paremmin nopeusrajoituksia kuin
suomalaiset. Jos haluat tai joudut poikkeamaan kylien läpi
kulkeville teille, varaudu siihen, että kameratolppia on joka
kylässä ja kaikissa on kamerat. Joka vuosi olen onnistunut
kuvauttamaan itseni, joten ulkomaan kirjeitä taas odotellaan!
Kirjoittelen tätä
Finnstarin kuormausta odotellessa, joten reilun tunnin päästä on
toiveita päästä seitsemän viikon tauon jälkeen saunaan.
Puolenyön jälkeen sitä ei pitkän kaavan mukaan viitsi tehdä
mutta huomenaamuna salitreenin jälkeen taas jatketaan
laivasaunomista ja ylihuomenna lämpiääkin jo oma ulkosauna
Tyrrissä. Kyllä tämä tästä...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti